Administrator danych:

W ramach naszej działalności ochrona danych osobowych naszych Klientów i kontrahentów ma dla nas najwyższy priorytet. Zapewniamy, iż dane zbierane, przetwarzane i wykorzystywane przez nas są chronione zgodnie z przepisami prawa. Niniejsza informacja opisuje zasady, którymi kierujemy się w ramach Grupy Kapitałowej „Schiever ”, w tym informujemy dlaczego zbieramy dane osobowe, do jakich celów je używamy, komu możemy je przekazać, jakie są prawa związane z danymi osobowymi. Schiever Polska Sp. z. o. o z siedzibą Poznaniu przy ul. Grunwaldzkiej 64, 60-311 Poznań, wraz ze spółką:

  • Rella Investments Sp. z o.o. z siedzibą Poznaniu przy ul. Grunwaldzkiej 64 , 60-311 Poznań

tworzy Grupę Kapitałową „Schiever”, która na rynku polskim prowadzi działalność handlową w ramach sieci centrów handlowych funkcjonujących pod markami „Auchan” oraz bi1.

Każdy z wyżej wymienionych członków Grupy Kapitałowej „Schiever” jest Administratorem danych osobowych odpowiednio do swojej bazy klientów, podmiotów których dane przetwarza.

W ramach Grupy Kapitałowej Schiever Polska powołano jednego wspólnego Inspektora Ochrony Danych z siedzibą w Poznaniu, 60-311 przy ul. Grunwaldzkiej 64. Kontakt z Inspektorem Danych telefonicznie: 502035396 lub mailowo na adres:iod@schiever.com.pl

I. KIEDY I DLACZEGO ZBIERAMY DANE OSOBOWE:

Państwa dane osobowe są zbierane w następujących celach i związanych z nimi procesach:

1.Celem realizacji pełnego zakresu naszych usług i obowiązków związanych ze sprzedażą Państwu towarów w naszych sklepach, w tym:

a) rejestracja przystąpienia do programu lojalnościowego

b) rejestracja w związku z przystąpieniem do programu newsletter

c) udział w konkursach i loteriach organizowanych przez podmioty Grupy Kapitałowej „Schiever”

d) kontakt z Administratorem w sprawie zgłoszenia skargi, wyrażenia opinii

e) dostarczenie zakupionego towaru wielkogabarytowego do domu klienta

f) zgłaszanie reklamacji klientów artykułów zakupionych w naszych sklepach

g) korzystanie przez Klientów z wszelkich uprawnień konsumenckich w tym odstąpienie od umowy, rękojmia

h) zawarcie umowy sprzedaży – wystawianie faktur

i) rejestracja konta użytkownika w „wypożyczalni”

2. Celem zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia

a) rejestracja wizerunku klientów w związku z monitoringiem wizyjnym

3. Celem podjęcia i wykonywania pracy na rzecz podmiotów grupy kapitałowej „Schiever” na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych:

a) wysłanie aplikacji w związku z prowadzoną rekrutacją do pracy w naszych spółkach

b) gromadzenie dokumentacji pracowniczej oraz dokumentacji związanej z realizacją i rozliczaniem umów cywilno-prawnych

4. Celem realizacji działalności handlowej podmiotów Grupy Kapitałowej „Schiever”:

a) zawieranie umów z dostawcami towarów lub wykonawcami różnego rodzaju usług na rzecz podmiotów Grupy Kapitałowej „Schiever”

b) zawieranie umów z podmiotami będącymi najemcami lokali i miejsc handlowych w pasażach galerii sklepów,

c) zawieranie umów bądź zlecanie prac serwisowych,

d) zawieranie innych umów związanych z prowadzoną przez podmioty Grupy Kapitałowej „Schiever” działalności gospodarczej

e) zawieranie umów dotyczących działalności związanej z wynajmem samochodów i innych artykułów.

II. PODSTAWY PRAWNE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH TO:

Ad 1 lit. a – zgoda wyrażona przez klienta- art. 6 ust 1 li.t a i art. 22 ust1 lit. c RODO

Ad 1 lit. b do c – zgoda wyrażona przez klienta art. 6 ust 1 lit a RODO

Ad 1 lit. d do i – przetwarzanie niezbędne do wykonania umowy art. 6 ust. 1 lit. b RODO

Ad.2 -prawnie uzasadniony interes Administratora- art. 6 ust 1. Lit f) RODO

Ad.3 . przetwarzanie niezbędne do wykonania umowy art. 6 ust. 1 lit. b RODO oraz wykonania obowiązków Administratora i jego szczególnych praw w dziedzinie prawa pracy i zabezpieczenia społecznego

Ad.4 – przetwarzanie niezbędne do wykonania umowy art. 6 ust. 1 lit. b RODO

Jeśli wyrażają Państwo dodatkową dobrowolną zgodę wówczas możemy przetwarzać Państwa dane w celu wysyłania Państwu informacji handlowych na temat naszej działalności oraz oferowanych przez nas towarów lub usług za pośrednictwem marketingu bezpośredniego (wysyłka sms, newsletter)- (art. 10 ust.2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne).

Ponadto, jeśli wyrażają Państwo dobrowolną zgodę na profilowanie i podejmowanie zautomatyzowanych decyzji w celu dopasowania naszej oferty handlowej dla Państwa indywidualnych preferencji, nasz system informatyczny może uwzględniać Państwa preferencje, udzielać Państwu rabatów/bonusów cenowych bądź proponować inne towary lub usługi na preferencyjnych warunkach. (art. 22 RODO).

III.ODBIORCY DANYCH:

W niektórych przypadkach, gdzie będzie to niezbędne dla wykonywanych przez nas usług, transakcji sprzedażowych lub innego obowiązku prawnego będziemy uprawnieni do przekazania, ujawnienia Państwa danych osobowych następującym grupom odbiorców tj.:

  • Pracownicy Administratora oraz pracownicy spółek należących do Grupy Kapitałowej „Schiever”
  • Podmioty świadczące na rzecz Administratora usługi IT, telekomunikacyjne, prawne, finansowe, doradcze, agencje reklamowe, firmy obsługujące wysyłkę wiadomości e mail, sms,
  • Inni odbiorcy danych np. firmy świadczące usługi kurierskie , pocztowe, firmy logistyczne, transportowe, firmy realizujące płatności bankowe i za pomocą kart płatniczych i kredytowych,
  • Agencje rekrutacyjne, portale internetowe związane z rekrutacją, instytucje dostarczające szkolenia programy motywacyjne,
  • Agencje ochrony w celu zapewnienia ochrony osób i mienia,
  • Organy publiczne w tym organy nadzoru sanitarnego, fitosanitarnego, weterynaryjnego, urzędy skarbowe, Policji, organy ścigania w związku z prowadzonymi postępowaniami.

IV. CZAS PRZECHOWYWANIA DANYCH:

Państwa dane osobowe będą przechowywane nie dłużej niż jest to konieczne zgodnie z ustawowymi terminami nałożonymi przez prawo, w tym:

Dane osobowe zbierane w celach opisanych w pkt. I . 1. lit a do c – przez okres korzystania przez Państwa z naszych kart lojalnościowych, zgody na otrzymywanie materiałów reklamowych oraz rozliczenia konkursów i loterii , w których wzięliście Państwo udział,

Dane osobowe zbierane w celach opisanych w pkt. I . 1. lit d do g – do czasu wygaśnięcia Państwa uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji oraz innych naszych zobowiązań z tytułu sprzedanych Państwu towarów i usług,

Dane osobowe zbierane w celach opisanych w pkt. I . 1. lit i – do czasu wygaśnięcia naszych zobowiązań podatkowych wynikających ze sprzedaży Państwu towarów i usług, wynajmu samochodów i innych produktów.

Dane osobowe zbierane w celach opisanych w pkt. I . 2 – przez okres 3 miesięcy od czasu nagrania monitoringu,

Dane osobowe zbierane w celach opisanych w pkt. I . 3 – przez okres przewidziany przepisami regulującymi okres przechowywania dokumentacji pracowniczej,

Dane osobowe zbierane w celach opisanych w pkt. I . 4 – przez okres do czasu wygaśnięcia naszych zobowiązań podatkowych wynikających z zawartych umów oraz przedawnienia się wzajemnych praw i obowiązków ich stron.

V. UPRAWNIENIA ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH:

W związku z faktem przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych posiadają Państwo następujące prawa:

1.Prawo dostępu do danych osobowych

Macie Państwo prawo żądać od nas informacji czy przetwarzamy Państwa dane osobowe, a jeśli tak , macie Państwo prawo do otrzymania od nas informacji jak je przetwarzamy.

2.Prawo do sprostowania danych osobowych

Jeśli uważacie Państwo, że Państwa dane osobowe, które przetwarzamy są niedokładne lub niekompletne, macie Państwo prawo prosić o ich aktualizację lub uzupełnienie.

3.Prawo do usuwania danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym)

Macie Państwo prawo zażądać skasowania swoich danych jeśli:

  • nie są konieczne do celu przetwarzania, w którym zostały powierzone
  • wycofali Państwo zgodę na ich przetwarzania
  • zostały przetworzone niezgodne z prawem,
  • sprzeciwiacie się Państwo przetwarzaniu i nie ma istniejących przyczyn przetwarzania
  • dane muszą być usunięte w celu wypełnienia zobowiązań prawnych wynikających z prawa UE lub prawa właściwego dla Administratora.

4.Prawo do ograniczenia przetwarzanych danych

Macie Państwo do żądania ograniczeń przetwarzania jeśli,

  • Dane osobowe nie są dokładne lub
  • Ich przetwarzanie jest niezgodne z prawem ale nie odmawiacie Państwo usunięcia takich danych jedynie ograniczyć przetwarzanie danych lub
  • Nie potrzebujemy dłużej Państwa danych do celów w jakich były przetwarzane ale prosicie Państwo o dostarczenie ich w celu określenia, wykonania lub obrony praw lub
  • Zgłosili Państwo sprzeciw wobec przetwarzaniu i nie jest jasne, czy nasz uzasadniony interes przeważa nad Państwa uzasadnionymi interesami.

5.Prawo do przenoszenia danych osobowych

W przypadku automatycznego przetwarzania danych osobowych lub gdy przetwarzanie następuje na podstawie wyrażonej zgody macie Państwo prawo do tzw. przenoszenia tych danych, w tym do przesłania tych danych innemu administratorowi po otrzymaniu ich w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu.

6.Prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych

Jeśli podstawą prawną przetwarzania danych przez Administratora jest Państwa zgoda, wówczas posiadają Państwo prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Przetwarzanie danych osobowych, które miało miejsce przed wycofaniem zgody, jest zgodne z prawem.

7.Prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego

Macie Państwo prawo złożyć skargę do organu nadzoru ( Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych), jeśli uważacie Państwo że sposób przetwarzania Państwa danych osobowych narusza zasady ochrony danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
Ul. Stawki 2
00-193 Warszawa

Wszystkie wyżej wymienione uprawnienia mogą Państwo wykonać kontaktując się z nami:

  • drogą e mail wysyłając maila na adres: schiever@schiever.com.pl
  • zwracając się do nas pisemnie na adres Schiever Polska Sp. z.o.o z siedzibą 60-311 Poznań , ul. Grunwaldzka 64

VI. DOBROWOLNOŚĆ PODAWANIA DANYCH OSOBOWYCH

Podanie przez Państwa danych osobowych, o które prosimy przy zawarciu umowy lub wykonania usługi, przystąpienia do programu lojalnościowego, jest dobrowolne, aczkolwiek niezbędne do zawarcia umowy i jej wykonania realizacji celu w jakim przetwarzamy Państwa dane osobowe.

VII. ZMIANY W INFORMACJI I OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH:

W przypadku wprowadzenia niezbędnych zmian wprowadzenia nowych projektów, usług zmian procedur, niniejsza Informacja o Ochronie danych osobowych będzie musiała ulec zmianie. Z tych względów zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej informacji w zależności od potrzeb. Zmiany zostaną uwzględnione w niniejszym dokumencie. W związku z tym prosimy o regularne odwiedzanie naszej strony internetowej, aby zapoznać się z aktualnymi treściami w informacji o ochronie danych osobowych.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych w spółkach należących do Grupy Schiever w Polsce

§ 1 Wstęp
1. Na podstawie art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928) ustala się w Grupie Schiever w Polsce (Schiever Polska sp. z o.o.; Rella Investments sp. z o.o.; Immo SI sp. z o.o.). Procedurę zgłoszeń wewnętrznych, która
określa zasady zgłaszania naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (sygnalistów).
2. Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznegozarządzania w Grupie Schiever w Polsce i służy zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na
wszystkich poziomach organizacyjnych.
3. Procedura zgłoszeń wewnętrznych ustalona została po konsultacji z przedstawicielami osób świadczących pracę w Schiever Polska sp. z o.o. wyłonionymi w trybie obowiązującym w Grupie Schiever w Polsce lub zakładową organizacją związkową/zakładowymi organizacjami
związkowymi Rella Solidarność.
4. Każda z osób świadczących pracę w każdej spółce Grupy Schiever w Polsce zobowiązana jest do zapoznania się z treścią Procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz do jej przestrzegania.

§ 2 Definicje
Ilekroć w Procedurze zgłoszeń wewnętrznych jest mowa o:
1. Procedurze – rozumie się przez to Procedurę zgłoszeń wewnętrznych dotyczącą przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych.
2. Podmiocie/Pracodawcy – rozumie się przez to każdą ze spółek wchodzącą w skład Grupy Schiever w Polsce (Schiever Polska sp. z o.o.; Rella Investments sp. z o.o.; Immo SI sp. z o.o.)
3. Zespole – rozumie się przez to osobę/dział/jednostkę organizacyjną Pracodawcy odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych, w tym prowadzenie postępowania wyjaśniającego dotyczącego zgłoszenia.
4. Sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia (wewnętrznego, zewnętrznego lub ujawnienia publicznego) o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy, przedsiębiorcę, prokurenta, akcjonariusza lub wspólnika, członka organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na
podstawie umowy cywilnoprawnej, stażysty, wolontariusza, praktykanta.
5. Zgłoszeniu – rozumie się przez to ustne lub pisemne przekazanie Pracodawcy informacji o naruszeniu prawa.

6. Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która
dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana.
7. Działaniu następczym – rozumie się przez to działanie podjęte w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym postępowanie wyjaśniające.
8. Kanale zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia.
9. Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.

§3 Dokonywanie zgłoszeń
1. Zespołem odpowiedzialnym za przyjmowanie zgłoszeń oraz sprawującym całościowy nadzór nad przyjmowaniem zgłoszeń i podejmowaniem działań następczych jest Dyrektor ds. personalnych.
2. Zespół działa w sposób bezstronny, niezależny, na podstawie upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych.
3. Zespół, co do którego z treści zgłoszenia wynika, że może być w jakikolwiek sposób zaangażowany w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot zgłoszenia, nie może analizować takiego zgłoszenia.
4. Sygnalista może dokonywać zgłoszenia za pośrednictwem następujących kanałów:
a) na adres do korespondencji: Dyrektor ds. personalnych Schiever Polska Sp. z o.o. z dopiskiem Zgłoszenie Sygnalista.
b) za pośrednictwem przeznaczonego do tego formularza internetowego pod adresem schiever.mintsdapp.com
5. Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia, w tym co najmniej:
a) datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
b) opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
c) wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
d) wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
e) wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
f) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia;
g) wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
6. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania nieprawdziwych zgłoszeń. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928), osoba dokonująca zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
7. W przypadku ustalenia w wyniku analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, Sygnalista może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W stosunku do świadczącego pracę, usługi lub dostarczającego towary, na podstawie umowy cywilnoprawnej dokonania nieprawdziwego zgłoszenia skutkować może rozwiązaniem umowy i zakończeniem współpracy. Osoba, która dokonała zgłoszenia, w którym świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę nie korzysta z ochrony przewidzianej dla Sygnalistów.
8. Sygnalista może przekazać zgłoszenia anonimowo.

§ 4 Naruszenia prawa, które podlegają zgłoszeniu
1. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
2. Informacje zgłaszane przez Sygnalistę dotyczą:
a) korupcji;
b) zamówień publicznych;
c) usług, produktów i rynków finansowych;
d) zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
e) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
f) bezpieczeństwa transportu;
g) ochrony środowiska;
h) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
i) bezpieczeństwa żywności i pasz;
j) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
k) zdrowia publicznego;
l) ochrony konsumentów;
m) ochrony prywatności i danych osobowych;
n) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
o) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
p) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
q) konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i nie związanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.
3. Zgłoszenie może dotyczyć uzasadnionego podejrzenia dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie u Pracodawcy.
4. Sygnalista może dokonać zgłoszenia naruszenia Kodeksu etyki, Regulaminu Pracy obowiązujących u Pracodawcy.

§ 5 Analiza zgłoszenia, postępowanie wyjaśniające
1. Dostęp do kanałów zgłaszania posiada Zespół odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych.
2. Po otrzymaniu zgłoszenia, Zespół podejmuje działania w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym, o ile będzie to uzasadnione występowanie o dodatkowe informacje dotyczące zgłoszenia i przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej zgłoszenia.
3. Sygnalista otrzymuje w terminie 7 dni potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że nie wskazał on adresu do kontaktu, na który należy takie potwierdzenie przekazać. W przypadku zgłoszenia za pośrednictwem formularza Sygnalista otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia natychmiastowo.
4. Zespół może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, w sytuacji, gdy z treści zgłoszenia wynika, iż jest ono bezspornie nieprawdziwe lub niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego.
5. Zgłoszenie, które pozwala na przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego podlega niezwłocznemu procedowaniu.
6. Zespół może zaangażować, o ile uzna to za zasadne, przedstawicieli komórek organizacyjnych Pracodawcy lub niezależnych konsultantów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym.

7. Zespół rozpoznaje zgłoszenie, podejmuje działania następcze, przekazuje informacje zwrotne bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
8. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Zespół ocenia zasadność zgłoszenia. W przypadku zgłoszenia zasadnego, Zespół wydaje rekomendacje o stosownych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.
9. W przypadku negatywnej weryfikacji zgłoszenia, Zespół przekazuje niezwłocznie Sygnaliście oraz osobie, której zgłoszenie dotyczy informacje o dokonanym zgłoszeniu oraz wynikach przeprowadzonej weryfikacji.

§ 6 Zakaz działań odwetowych
1. Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych, próby ich stosowania lub groźby zastosowania takich działań wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia, a także ujawnienia publicznego – zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z
2024 r. poz. 928).
2. Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych w stosunku do osoby, która pomogła Sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia oraz w stosunku do osoby, która jest z Sygnalistą powiązana.
3. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie Procedury i mogą skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy, która łączy osobę podejmującą działania odwetowe z Pracodawcą.
4. Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności:
a) odmowa nawiązania stosunku pracy;
b) wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
c) niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny;
d) niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
e) obniżenie wynagrodzenia za pracę;
f) wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
g) pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą
lub obniżenie wartości tych świadczeń;
h) przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
i) zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
j) przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych;
k) niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
l) negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
m) nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
n) przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
o) mobbing;
p) dyskryminacja;
q) niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
r) wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
s) nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
t) działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
u) spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
v) wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego.
5. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w ust. 3 powyżej. Na Pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym.
6. Sygnalista dokonujący zgłoszenia w złej wierze (tzn. dokonujący zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło), nie podlega ochronie przewidzianej w Procedurze oraz w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928).
7. Osoba, która poniosła szkodę z powodu zgłoszenia w tzw. złej wierze, ma prawo żądać od Sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych.

§ 7 Dane osobowe
1. Dane osobowe Sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że Sygnalista wyrazi zgodę na ich ujawnienie.
2. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony
ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić Zespół. Zespół zobowiązany jest podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty.
3. Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będzie ujawniana podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom podmiotu. Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy publiczne lub sądy odpowiednio postępowań wyjaśniających lub postępowań przygotowawczych lub postępowań sądowych. Tożsamość podmiotów, których dotyczy zgłoszenie, podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość Sygnalisty.
4. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego ich zebrania są w terminie 14 dni od ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy, usuwane.

§ 8 Rejestr zgłoszeń
1. Każde zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń, niezależnie od przebiegu działań następczych.
2. Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Zespół.
3. Rejestr Zgłoszeń zawiera co najmniej:
a) numer zgłoszenia;
b) przedmiot naruszenia prawa;
c) dane osobowe Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób, chyba że zgłoszenie zostało dokonane anonimowo;
d) adres do kontaktu Sygnalisty;
e) datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
f) informację o podjętych działaniach następczych;
g) datę zakończenia sprawy.
4. Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności. Dane osobowe oraz dokumenty związane ze zgłoszeniem przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działanie następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami lub po przekazaniu zgłoszenia do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

§ 9 Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych
1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego, z pominięciem Procedury, w szczególności gdy: w terminie na przekazanie informacji zwrotnej u Pracodawcy nie podjęto działań następczych lub nie przekazano informacji zwrotnej lub Sygnalista ma uzasadnione podstawy sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe, lub w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Pracodawcy w naruszeniu prawa.
2. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024.928).
3. Celem Pracodawcy jest zwiększenie efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania skutecznych działań w celu ich eliminowania i skutecznego zarządzania ryzykiem oraz wzrostu zaufania wśród osób zatrudnionych i partnerów handlowych, stąd Pracodawca zachęca do korzystania z Procedury, w sytuacji możliwości zaradzenia naruszeniu prawa w ramach struktury Pracodawcy.

§ 10 Postanowienia końcowe
1. Za adekwatność i skuteczność funkcjonowania Procedury odpowiada Dyrektor ds. personalnych
2. Ocena adekwatności i skuteczności Procedury dokonywana jest nie rzadziej niż raz na 1 rok przez zespół powołany w tym celu.
3. Osoba pełniąca funkcję przełożonego w każdym dziale jest odpowiedzialna za zapoznanie wszystkich podległych sobie pracowników z postanowieniami Procedury.
4. Dział Personalny odpowiedzialny jest za wstępne i regularne szkolenia z zakresu objętego Procedurą.
5. Procedura wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 roku.
6. Procedura zostanie opublikowana na stronie internetowej Pracodawcy pod adresem – www.schiever.com.pl w zakładce Polityka Prywatności – Procedura Sygnaliści.